2012 8

La huden gløde fra innsiden med meditasjon

Ah, julen nærmer seg med stormskritt – og gjett om jeg gleder meg! Det er mye jeg elsker med julen, men best har jeg det når jeg befinner meg i en av to motpoler – enten godt nede i sofaen med kosedressen, sjokolade og film – eller på helt andre siden med kjole, vin og gode venner.

Før noen av disse tingene kan finne sted trengs det en periode med forberedelser, som for mange er synonymt med stress. Høye skuldre, rask pust og tusen tanker er ikke bare kjedelig i seg selv – det sliter også på hud og hår. Stress vil blant annet øke nivået av hormonet kortisol som virker uheldig på mange ting – deriblant utseende.

Jeg er fan av å ta problemene ved roten når de skal løses. Samtidig som jeg sørger for at sminken er on fleek, setter jeg derfor av tid til å meditere hver dag både i førjulstiden og romjulen. Meditasjon er et supert verktøy for de av oss som ønsker et roligere sinn og en hud som stråler innenfra og ut.

Les også: Slik booster du huden innenfra

Og du har tid – det kan jeg love deg. Jo mer vi er fullstendig til stede og jo mer vi klarer å konsentrere oss om en ting av gangen, desto mer effektive blir vi. Og enda bedre – siden man gjennom meditasjon også øver på tilstedeværelse, kommer vi sannsynligvis til å finne glede i hver enkelt oppgave vi gjør og kose oss mye mer underveis.

Dette er en enkel måte å meditere på:

  1. Sett deg i en behagelig posisjon.
  2. Sett en alarm på ønsket tid. (Alt fra 5 – 20 minutter er helt supert.)
  3. Lukk øynene forsiktig og ta et dypt pust inn, for så å slippe luften sakte ut igjen. (Ca 5 ganger.)
  4. Skift fokuset til føttene dine og få de til å slappe helt av. Når de er avslappet prøver du å kjenne på energien som er i foten. Kan du kjenne at den lever?
  5. Deretter gjør du det samme med alle kroppsdelene dine. (Ankler, legger, knær, lår, hofter, mage, bringe, rygg, hender, håndledd, underarm, overarm, skuldre, hals, nakke, kjeve, munn, nese, øyne, panne, og til slutt toppen av hodet.)
  6. Deretter skifter du fokuset til pusten din igjen.
  7. Tanker kommer til å dukke opp. Når de gjør det tenker du bare “wops”, ser for deg at de flyr av gårde, og fokuserer på pusten din igjen.
  8. Når klokken ringer, beveger du forsiktig på hender og føtter, og åpner øynene når du er klar for det.

Er jeg skikkelig stressa synes jeg selv det er best å gjøre en guidet meditasjon. Da er det noen som snakker deg gjennom meditasjonen – du bare gjør som du får beskjed om. Appene Calm og HeadSpace er gratis og super fine. Ellers finner du gratis meditasjoner på YouTube også.

Ønsker du ennå bedre effekt av de små minuttene du har satt av til deg selv er produktene fra Scentered virkelig nydelige. De har blant annet balms du kan smøre på pulspunktene før du mediterer, slik at eteriske oljer kan hjelpe deg å oppnå det resultatet du ser etter. Enten det er å slappe ekstra godt av, bli mer skjerpet eller få mer energi. De har i tillegg terapeutiske lys med ulike eteriske oljer, som vil gi samme effekt. Les mer om Therapy Balms & Candles fra Scentered her.

Ønsker dere alle en avslappende jul full av kjærlighet!

Anne-Line Erlandsen

Anne-Line er utdannet holistisk helsecoach ved The Institute For Integrative Nutrition, og er gründer av Holistical. Gjennom sosiale medier og personlig coaching inspirerer hun jenter verden over til å ta livet i egne hender, med et positivt tankesett og sunne livsstilsendringer. Ellers fyller hun hverdagen med reising, yoga, meditasjon, naturlige skjønnhetsprodukter, plantebasert mat og en daglig dose latter.

Du liker kanskje også:

Trines vei til et “Renere liv”

Velkommen Trine Hetland, – vår nye bidragsyter på bloggen! Hun har et brennende engasjement for helse og livsstil, og elsker å skrive og ta bilder. Hun har alltid hatt stor
Les mer

La dette hete krydderet styrke huden din i vinter

Jeg tør påstå at gurkemeie er det heteste krydderet nå til dags – og da spesielt blant velvære- og skjønnhetsguruer. Den oransje roten er å se over alt, og det
Les mer

Sov bedre med eteriske oljer

Visste du at huden har sin egen døgnrytme? Natten er tiden på døgnet hvor den reparerer seg selv, blant annet ved regenerering av vev og celler. Med andre ord: natten
Les mer

Leave a Comment:

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *