Fra fast food til raw food – slik kommer du i gang

Med den industrielle revolusjonen og det moderne samfunnet har vi ønsket at ting skal gå raskt. Men mye av den maten som er utviklet for å være hurtig og lite tidkrevende bidrar paradoksalt nok til at du fungerer tregere, den klogger systemet ditt, du blir sløv og får mindre energi. Vi taper på en diett full av raske, dårlige løsninger og det er ikke så tidsbesparende som vi liker å tro.

Fyll opp kjøleskapet med gode valg

Prisen vi betaler på å leve i et samfunn med kvikke men dårlige løsninger er høy. Og det virker kanskje som en snarvei i øyeblikket, men langtidsvirkningene av kjappe løsninger og «fast food» er dårlige sammenlignet med å legge ned noe tid i planlegging og utføring. Langsiktig fører alle de små dårlige valgene og vanene i hverdagen til livsstilssykdommer av mindre eller mer alvorlig grad.

Det er lettere å ta gode valg om du har gode alternativer når du åpner kjøleskapsdøra. Er kjøleskapet tomt og hyllene på kjøkkenet fulle av dårlige matvarer blir det vanskeligere å ta gode valg. Det blir litt som å handle på tom mage hvor du kommer hjem med masse mat som ikke er bra for deg.

Matlaging skal være fargerikt, gøy og inspirerende!

En sunn og vital livsstil krever noe planlegging. Det krever at du bruker noe tid på å tenke gjennom smarte måter å håndtere dagene som ligger foran deg på. En fin måte å gjøre dette på er at du på fredagen planlegger hele neste uke, setter opp en ukesmeny med hva du skal spise eller legge inn av treningsøkter, yoga og meditasjon. Jeg har pleid å handle inn på fredagen, for så å bruke helgen til å lage maten og noe av det jeg lager fryser jeg ned. Da bruker jeg flere timer på kjøkkenet, setter på en god audiobok, eller engasjerende webinar med temaer jeg brenner for, og koser meg med matlagingen. Dette er også en perfekt anledning til å invitere over en venninne eller to. Om du har barn inviter de inn på kjøkkenet og gjør det til en fellesaktivitet. Og viktigst av alt – ha det gøy!

Fine kokebøker er også en super inspirasjonskilde. Sjekk for eksempel ut Trine Berges bestselgende bok Raw Food.

Slik gjør du det i hverdagen:

  • Raw food isteden for fast food: Mange sunne retter holder flere dager i kjøleskapet. Chiapudding, nøttemelk, probiotisk nøtteyoghurt, frøknekkebrød, nøttebrød og råkostpålegg, rawfood-dressinger m.m. holder flere dager i kjøleskapet.
  • Fermenterer du i tillegg holder dette seg enda lengre.
  • Lage et par supper som du fryser ned i posjonsdoser.
  • Lag hjemmelaget råkostgranola og sunn snaks til å ta med i farta.
  • Lager du varm mat i hverdagen kan du lage litt ekstra så du kan spise det neste dag også. Ved å prioritere deg selv på denne måten får du så mye igjen og kan ha en buffer til dager hvor du trenger det.
  • Lag sunn kake av bær og spirede nøtter eller rå kakao. Dette er en fin måte å passe på at man har noe på lur når søtsuget melder seg. Rå sjokolade er også et sunt og godt alternativ til vanlig sjokolade full av sukker.

EKSTRATIPS: Jeg presser en liter med ingefær og sitron og av og til gurkemeierot og har over på en glassflaske som jeg setter i kjøleskapet til dager med mindre tid. Dette er min versjon av «fast food». Det tar litt tid å preparere men er så absolutt ett godt raskt alternativ når jeg trenger det.

LES OGSÅ: Vinterens beste styrkedrikk

Nye bedre vaner

Om dette føles uoppnåelig og du blir stresset bare av tanken så begynn med ett av punktene. Det tar 66 dager før du har lagt deg til en ny vane. Så kan du legge til flere punkter etter hvert som dette blir en del av din nye hverdag. Om dette er nytt for deg anbefaler jeg at du melder deg på et matlagingskurs for å investere i din nye måte å spise på. Det er kun vanskelig å gjøre noe når man ikke vet hvordan. Alle rettene jeg har nevnt her er lettvint å lage, man må bare gjøre det et par ganger og så sitter det. Etter hvert vil du føle deg bedre, ha mer energi og da kan du tillegge deg enda flere gode vaner.

Det føles alltid så godt å prioritere seg selv på denne måten. For ikke å snakke om den fantastiske følelsen av å åpne kjøleskapsdøra og finne glassflasker fulle av deilig mandelmelk med forskjellige smaker og søte små bokser med hjemmelagde sunne godbiter.

Pia Meliane

Pia er utdannet hud- og kroppsterapeut, holistisk detoxcoach, yogalærer og yogafilosofi-formidler. Hun er damen bak retreatsenteret Mariagården i Sverige og den økologiske skjønnhetssalongen Pink Garden i Oslo, og har nylig grunnlagt retreatbyrået Helenika Travels, som arrangerer detox- og yoga reiser til eksotiske reisemål.

Du liker kanskje også:

Den hotteste skjønnhetstrenden akkurat nå

Gua sha har blitt ekstremt populært internasjonalt, og brukes gjerne i ansiktsbehandlinger av holistiske hudpleiere. Gua sha er en tradisjonell asiatisk teknikk som løser opp i muskelspenninger og virker avgiftende
Les mer

Krystallflaskene alle vil drikke av nå

Det er ikke noe tvil om at krystaller er det hotteste innen både hudpleie og velvære for øyeblikket. Både krystallrullene og gua sha-ene har flydd ut av hyllene her hos
Les mer

Naturlige gavetips som får mor til å stråle av lykke

Det nærmer seg morsdag og hva er vel bedre enn å overraske mamma med en gave som oppfordrer til egentid og velvære? Her er våre beste gavetips til morsdagen: Alle
Les mer

Leave a Comment:

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *