3 tips som gir deg mer tid i hverdagen

Er du en av dem som føler dagene ikke helt strekker til? Sliter du med å finne en god balanse mellom alt du skal “rekke” og på toppen av dette prioritere deg selv, spise sunt og skvise inn en yogatime?

Som detox- og holistisk helsecoach setter jeg opp programmer og matplaner til mine klienter. Jeg møter ofte på folk som sier «Jeg har ikke tid til å spise riktig. Døgnet har ikke nok timer. Det er for vanskelig. Jeg har for mye å gjøre til å rekke å ta vare på meg selv!» Hvis ikke du har tid til deg selv, hvem skal ha det da? Hvis du ikke prioriterer deg selv er det ingen andre som kommer til å gjøre det for deg. En stressende hverdag over tid er noe av det som bryter ned kroppen din raskest. Om du ikke tar vare på deg selv oppi livets kabal så går det utover din egen energi og livskvalitet. Du løper og du løper men hva løper du for? Og er det verdt det?

Her skal du få 3 tips som kan hjelpe deg å finne mer tid til deg selv:

1. Digital Detox

Avhengig av alder bruker vi mellom 1,5 til 5 timer på sosiale medier om dagen. Nordmenn sitter gjennomsnittlig 2 timer hver dag foran TV skjermen eller med strømmetjenester, for ikke å snakke om “binge watching”. Om du halverer tiden du bruker på dette vil du se at du har mye tid til overs.

Mange er dessuten avhengig av å titte på telefonen. Syns du det er vanskelig å legge den vekk, kan du spørre de rundt deg om de kan hjelpe deg, om de så må gjemme vekk telefonen. Ha dager, for eksempel når du har fri, hvor du logger deg helt av. Ta en tur i skogen isteden. Du vil snart se at å være avlogget gir deg masse ekstra tid.

I løpet av en dag er det mange pusterom og lommer med tid. Når jeg holder retreater setter jeg folk på en digital detox som en del av oppholdet hvor alle digitale skjermer legges bort. Det de fleste opplever er at det plutselig er masse tid til overs.

Det er ikke tiden det står på – det er hvordan du bruker den tiden du har!

2. Små drypp av mindfulness

Vi kan alle ha glede av en liten injeksjon med mindfulness i hverdagen:

  • Når du står i køen i butikken, isteden for å stå å irritere deg over lange køer, bruk anledningen til å ta noen dype pust ned i magen.
  • Mens du tar oppvasken eller sitter i kø i bilen, bruk muligheten til å aktivere oppmerksomt nærvær.
  • Bruk disse pusterommene til nettopp dette – puste!
  • En annen måte å føle at du får mer oversikt og tid er en enkel meditasjonsøvelse, hvor du sitter i stillhet. Ett minutt 3 ganger om dagen. Bare ved å gjøre dette vil du oppleve en ro og sentrering hvor du får mer overskudd og energi.
  • Bruk aromaterapi på hektiske dager. Prøv for eksempel De-stress Therapy Balm fra Scentered, som du påfører på pulspunktene dine når du har behov for å roe ned. Duften av kamille, neroli og mandarin roer ned sinnet og reduserer spenninger i kroppen.

LES OGSÅ: Dette er kroppspleien som både gir myk hud og ro i sjelen

3. Prioriter deg selv!

Et skifte må til i valgene man tar. Du må selv komme til det punktet hvor du er lei av skrantende helse, stress og lavt energinivå. Du må aktivt velge deg selv, hver dag. Du må se verdien av å ta vare på deg selv, og som på flyet, ta på din egen oksygenmaske før du redder de rundt deg. Dette er ikke egoistisk, det er livsnødvendig. Du har tid, masse av det, det er bare at tiden du er gitt må fordeles på en bevisst måte. Og det valget er det du som tar!

Om du ikke er en av de som klarer å stå på en yogamatte lengre perioder av gangen, begynn med ti minutter. Begynn med seks solhilsener. Begynn med babysteg, så vil du se at du kommer raskere i mål! Sett lista lavere, da er den lettere å nå, og etter hvert som du har nådd målet kan du sette lista litt høyere igjen, ved å forlenge til 20 min. Da får du kjent på mestringsfølelsen og da er det større sannsynlighet for at du fortsetter. Har du for høye krav til deg selv blir det ofte for mye å ta tak i og du vil ikke legge det til som en vane.

Et mantra som har hjulpet meg på min vei til bedre helse, vitalitet og overskudd er “ingen unnskyldninger!”.
De dårlige unnskyldningene bringer deg ikke fremover, de holder deg tilbake.

Så når hverdagens stress kryper opp under bena på deg: Legg vekk mobilen, husk å puste, finn løsninger og muligheter og ikke dårlige unnskyldninger. Du klarer å fylle livet med gode vaner med riktig innstilling, så ikke gi opp!

Pia Meliane

Pia er utdannet hud- og kroppsterapeut, holistisk detoxcoach, yogalærer og yogafilosofi-formidler. Hun er damen bak retreatsenteret Mariagården i Sverige og den økologiske skjønnhetssalongen Pink Garden i Oslo, og har nylig grunnlagt retreatbyrået Helenika Travels, som arrangerer detox- og yoga reiser til eksotiske reisemål.

Du liker kanskje også:

Krystallflaskene alle vil drikke av nå

Det er ikke noe tvil om at krystaller er det hotteste innen både hudpleie og velvære for øyeblikket. Både krystallrullene og gua sha-ene har flydd ut av hyllene her hos
Les mer

Naturlige gavetips som får mor til å stråle av lykke

Det nærmer seg morsdag og hva er vel bedre enn å overraske mamma med en gave som oppfordrer til egentid og velvære? Her er våre beste gavetips til morsdagen: Alle
Les mer

Hvorfor superstjernene sverger til aromaterapi og eteriske oljer

Eteriske oljer og aromaterapi er ikke lenger forbundet med noe svevende, alternativt og helsekostaktig – det er rett og slett blitt superhot, og superstjerner som Miranda Kerr, Gwyneth Paltrow, Gisele
Les mer

Leave a Comment:

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *